18 VYTVÁŘÍME PRVNÍ RYTMUS
Rytmus se zapisuje odlišným způsobem než klasická notace. Používají se k tomu noty s odlišnými hlavičkami. Notový zápis rytmického partu bicích nástrojů vypadá např. následovně:
Jak na to? V následujícím návodu se s tím seznámíme. Metoda zápisu bicího partu, který zde budeme provádět nepotřebuje nutně znalosti hudební nauka, ale jistě se hodí. Platí pravidlo, že kdo je zná, může vytvořit vysněný bicí part mnohem rychleji než ten, kdo bude sázet noty podle náhody nebo principu: “co to dá.”
1. Založení nové partitury
Novou partituru vytvoříme podle postupu, který jsme si představili v 15. kapitole. Při výběru hudebního nástroje však musíme vložit speciální hudební nástroj.
2. Výběr bicího hudebníno nástroje
Ze seznamu “Seznam nástrojů” vybereme Unpitched Percussion a následně Drumset 5 lines. Tento hudební nástroj (nápis) označíme a klikneme na tlačítko Přidat. V pravé části okna se oběví Drumset 5 lines tak, jak vidíme na obrázku. Jakmile jsme splnili, klikněme na tlačítko Hotovo.
3. Přepnutí do režimu notového zápisu
Otevře se nám partitura, jejíž hlavička vypadá následovně
Na notové osnově, která se jmenuje Drumset, je modře označena první pomlka. Nyní klikněme na tlačítko N - tím se program přepne do režimu zápisu not. Oběví se modrá svislá čára na začátku notové osnovy
4. Výběr rytmické hodnoty
Naní budeme zadávat rytmickou hodnotu noty. Na horním panelu klikněme na notu osminovou
5. Zápis první noty
Zápis noty pro bicí nástroje se provádí odlišně, oproti zápisu melodie. Budeme k tomu potřebovat myš a paletu. Co to je paleta? Je to boční panel programu Musescore. Vypadá následovně:
Pokud se ve vašem programu nezobrazuje, bude nutné v menu zadat příkaz: Pohled/Paleta
Na paletě se nalézá několik rozbalovacích menu s galeriemi různých notových symbolů. Nás bude zajímat pouze paleta s názvem Bubny. Pokud máme program přeplý v režimu notového zápisu (svítí modrá svislá čára na notové osnově), pak v galerii palety Bubny nalezneme mnoho not:
Každá nota a značka představuje jeden zvuk. My zaměříme pozornost na nejdůležitější zvuky, bez kterých bychom si nemohli představit žádný bicí motiv.
Velký buben (nejhlubší zvuk bicí soupravy)
Zavřená a otevřená Hajtka (vysoké zvuky)
Malý bubínek (pochodový výrazný střední zvuk)
Z těchto zvuků se bude skládat bicí part.
Malá pomůcka: když ponecháte na malou chvíli kurzor myši na libovolném znaku, oběví se tzv. bublina s popisem tohoto znaku:
6. Zápis “Hajtky.”
Nyní zapíšeme zvuk hajtky rockového bicího motivu:
Klikneme na symbol otevřené hajtky a přesuneme se ke svislé modré čáře notové osnovy. Uvidíme, že se zobrazuje v místě kurzoru malý modrý křížek.
Jakmile se to stane, klikněte myší. Stane se následující:
Zapsali jste první notu. Nyní provedeme zápis ostatních not. Budeme je zapisovat vedle sebe celkem sedm krát. Přesuneme myš na pravo od modré svislé čáry a klineme myší. Pak opakujeme tak dlouho, až budeme mít celkem 7 křížků, jak ukazuje následující obrázek:
Poslední notu změníme na otevřenou hihat. Klikněte v galerii Bubny na symbol:
Pak přesuňte kurzor myši napravo od svislé modré čáry a klikněte. Výsledek vypadá následovně:
7. Zápis malého bubínku
Z galerie Bubny nyní klikneme na symbol malého bubínku: a následně přesuneme kurzor myši pod třetí křížek. Pod křížkem se zobrazí malá modrá notová hlavička - jakmile se to stane, klikněne na myš.
Tím se zapíše nota malého bubínku:
Tento postup opakujte ještě u sedméno křížku tak, aby notový zápis vypadal následovně:
8. Zápis velkého bubnu (kopáku)
Stejně jako s předešlém případě, musíme vybrat příslušný symbol zvuku v galerii palety. Nyní označíme symbol kopáku:
Rád bych nyní dal příkaz k přesunu kurzoru do prostoru notové osnovy a k zápisu noty, ale ještě před tím z horního menu vybereme rytmickou hodnotu noty čtvrťové:
Pak už stačí přejít do prostoru notové osnovy a to konkrétně por první křížek. Všimněte si, že nyní se objevuje malá notová hlavička v barvě zelené. To je správně a značí to, že tato hlavička se bude zapisovat do druhého hlasu - nemusíme tomu ale věnovat větší pozornost. Klikněte pod 1., 3., 5. a 7. křížek. Výsledný notový zápis by měl vypadat následovně:
9. Přehrání partitury
Klikneme na tlačítko ESC a označíme první značku v notové osvnově (je jedno, jestli to bude křížek nebo nota):
Nyní zmáčkněme mezerník - tím se spustí přehrávání. To se zastaví opět kliknutím na mezerník.
10. Opakování motivu
Je to docela dobré, ale představte si, že nyní musíme stejným způsobem vytvořit bicí motiv pro další takty. Kdybychom to dělali ručně, trvalo by to dlouho, proto využijeme standardní funkce kopírování :-)
Pokum jsme v režimu zápisu noty nebo máme nějakou notu označenou, je nutné tyto režimy ukončit kliknutím na tlačítko ESC.
Následně klikneme do libovolného prázdného místa v prvním taktu notové osnovy (do mezery mezi linkami notové osnovy). Když to uděláme, kolem taktu se vykreslí modrý rámeček:
Kopírování provedeme jednoduše tak, že klikneme na tlačítko R (Repeat - opakovat). Můžeme toto opakovat, kolikrát potřebujeme - v našem případě postačí třikrát.
No a je hotovo. Můžete nyní libovolně kombinovat zvuky a přehazovat jejich pořadí. Třeba metodou pokusu a omylu naleznete ten ideální rytmus. Pak stačí uložit vaši práci jako MIDI a tím jste vytvořili první bicí midi soubor. Pokud vám to ale nebude stačit, je možné tento soubor otevřít v programu NanoStudio a změnit zvuk podle vašich představ. Třeba si vás jednou koupím na iTunes, kde budete mít umístěny svoje skladby nebo písně a v rozhovorech na otázku, jak jste začali své hudební skládání odpovíte, že na počítači.
Komu tento popis připadal zdlouhavý a nesrozumitelný, nabízím vše zprostředkované na videu.
Zároveň přikládám námi vytvořený bicí motiv ve formátu midi.